Małopolska jest liderem pod względem atrakcyjności turystycznej. Przeprowadzone przez Agencję Synovate w 2008 r. badanie ukazuje iż, Małopolska i jej stolica to najatrakcyjniejszy turystycznie region Polski. Kraków jako miasto atrakcyjne pod względem turystyki wskazało aż 62% respondentów.
Atrakcje turystyczne Małopolski
Ważną rolę odgrywają parki narodowe, których jest 6. Małopolska może pochwalić się tym, że 50% obszaru przez nią zajmowanego to powierzchnie prawnie chronione, na których w większości działają parki narodowe. Każdy z parków odznacza się swoją specyfiką i dba o ochronę zasobów tam występujących. Kolejnym aspektem ukazującym atrakcyjność regionu Małopolski są walory kulturowe- szklaki turystyczne. Turysta znajdujący się na szlaku podziwia bogactwo antropogeniczne czy krajobrazowe. Ponadto ma możliwości do uprawiania turystyki kwalifikowanej oraz poznaje społeczeństwo tu żyjące.
Ciekawym przykładem jest Szlak oscypkowy-jako jedna z tras turystycznych Małopolski. W jego skład wchodzi 25 bacówek położonych w województwie małopolskim. Szlak został stworzony po ośmioletnich staraniach Związku Hodowców Owiec i Kóz, Związku Podhalan, TARPiK-u, oraz przy współpracy powiatów: tatrzańskiego, nowotarskiego i żywieckiego. Szlak oscypkowy to nowy produkt turystyczny jakim może poszczycić się województwo małopolskie. Szlak ma na celu promocję oscypka oraz miejsc gdzie są one produkowane. Większość turystów ma ochotę zobaczyć bacówkę i sam proces produkcji a „Szlak oscypkowy” im to umożliwia. Podczas promocji szlaku wydano 20 tys. sztuk folderów informacyjnych w trzech językach.
Od strony promocyjnej szlakiem zajmuje się Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury. Dzięki TARPiK, każdy kto posiada dostęp do Internetu, bez problemu może dowiedzieć się o szlaku, jego lokalizacji oraz miejscach gdzie działają bacówki produkujące oryginalne oscypki. Powyższa agencja opracowała dokument dostępny w internecie, który bardzo dokładnie opisuje, każdą z bacówek, jej tradycję oraz, kto jest jej właścicielem. Szlak został stworzony z myślą o smakoszach oscypków i wyrobów z owczego mleka. Ma on na celu rozpowszechnienie na szerszą skalę potencjału kulinarnego oraz dziedzictwo kulturowe obecne od wieków na terenach Podhala. Szlak przedstawia wyjątkowość produktu, który z wielu przyczyn nie może być produkowany w innych regionach Polski. W związku z powyższym nakłania konsumentów do przyjeżdżania do bacówek w celu nabycia unikalnego produktu jakim jest oscypek. Szlak jest stworzony nie tylko z myślą o konsumentach i ich potrzebach, ale również jest dobrą metodą do aktywizacji ludności zamieszkującej dany teren.
Bacówki tworzące oscypkowy szlak umożliwiają ich właścicielom większe zyski. Ogólnie rzecz biorąc obecność szlaku oscypkowego powoduje, że region Małopolski oferuje dla turystów możliwość zaznajomienia się z życiem mieszkańców Podhala i okolic, ich zwyczajów kulinarnych, sposobu i metod pracy przy produkcji spożywczej. Następnym elementem tworzącym atrakcyjność turystyczną regionu są walory kulturowe, które w województwie można spotkać niemal na każdym kroku. Małopolska posiada bogate oraz unikalne walory kulturowe. Świadczy o tym obecność aż 5 z 13 polskich obiektów wpisanych na Światową Listę UNESCO.
Według wojewódzkiej ewidencji w regionie jest ok. 47 tys. obiektów zabytkowych. Najbardziej obfituje w nie stolica województwa, która skupia aż 1 153 obiekty zabytkowe. Corocznie władze Małopolski przeznaczają znaczne środki finansowe na ochronę zabytków usytuowanych na obszarze ich działalności. Równie istotnym elementem, mającym wpływ na atrakcyjność turystyczną danego miejsca, jest infrastruktura turystyczna, na którą składają się baza noclegowa, gastronomiczna oraz towarzysząca. Na uwagę zasługują uzdrowiska, które pełnią ważną rolę w rozwoju turystyki zdrowotnej i uzdrowiskowej, obiekty Wellnes & Spa oraz ciepłe wody. Nieco inną kategorię tworzą liczne ścianki wspinaczkowe, trasy narciarskie, rowerowe, kajakowe, piesze, które przy obecności wypożyczalni sprzętu stwarzają dogodne warunki do uprawiania turystyki kwalifikowanej.
Według danych GUS w 2010 r. w województwie małopolskim działało 875 obiektów noclegowych, w tym 801 to obiekty całoroczne. Ogólna liczba miejsc noclegowych wynosiła 69959. Największą grupą obiektów udzielających noclegów tworzą obiekty nie objęte kategoryzacją, są to pokoje, apartamenty, miejsca noclegowe w prywatnych domach letniskowych i kwaterach prywatnych, największa ich liczba występuje w Zakopanem. Drugie miejsce zajmują hotele-łącznie funkcjonowało w 2010 r. 394. Na terenie województwa spotkać można szeroki wachlarz możliwości zakwaterowania zarówno co do kategoryzacji i standardu. W Małopolsce jest wiele schronisk, domów wycieczkowych i wczasowych oraz kempingów. Każdy z turystów bez wątpienia znajdzie tu nocleg na swoją kieszeń i w odpowiednim dla siebie standardzie.
Baza gastronomiczna to ważny czynnik decydujący o atrakcyjności danego miejsca. W 2010 r. na terenie Małopolski działało 1480 placówek gastronomicznych, z których największą grupę stanowiły restauracje (515), bary (400) i punkty gastronomiczne (396). Dane nie obejmują nie sklasyfikowanych obiektów gastronomicznych i prywatnych kwater, gdzie również serwowane są posiłki. Fakt ten pokazuje, że miejsc gdzie można się pożywić jest znacznie więcej niż podają dane statystyczne GUS. Jest to oczywiście duży plus dla regionu, który zajmuje większość pierwszych miejsc w rankingach odnoszących się do infrastruktury turystycznej w kraju.
Według Departamentu Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego region ten uplasował się w 2010 r. na pierwszych trzech miejscach w następujących kategoriach: ”1 miejsce pod względem: ilości obiektów hotelarskich (375 obiektów), liczby turystów korzystających z miejsc zbiorowego zakwaterowania (2 830 451 osób), ilości parków narodowych (6 parków), ilości obiektów wpisanych na Listę UNESCO (8 miejsc), 2 miejsce pod wzglądem: ilości miejscowości uzdrowiskowych (9 miejscowości) i 3 miejsce pod względem liczby przedsiębiorców wpisanych do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (371 przedsiębiorców)’’
Widać zatem jak duże zaplecze dla odwiedzających posiada województwo małopolskie. Podsumowując wszystkie walory tworzące atrakcyjność turystyczną obrazują bogactwo regionu, jego niebywałe dziedzictwo i różnorodność. Nie ma co się dziwić, iż uważny jest za jeden z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów w kraju.
Artykuł powstał dzięki portalowi Zacznj Inwestowć